«Οὔχ οὗτος ἤμαρτε οὔτε οἱ γονεῖς αὐτοῦ, ἀλλ’ ἴνα φανερωθεῖ τό ἔργο τοῦ Θεοῦ ἐν αὐτῷ».
Οἱ θλίψεις καί
οἱ στεναχώριες
δέν ἔρχονται
πάντοτε στή ζωή μας ὡς τιμωρία τῶν ἁμαρτιῶν μας. Γιά τοῦτο καί ὀφείλουμε νά
μήν κατακρίνουμε τούς ἄλλους ὡς μεγάλους ἁμαρτωλούς ἐπειδή
θλίβονται στή ζωή τους.
Ὁ Χριστός καλεῖ τούς μαθητές
του νά προσέξουν ὄχι τά αἴτια τῆς πάθησης τοῦ ἐκ γενετῆς τυφλοῦ, ἀλλά τό σκοπό
πού ἐπέτρεψε ὁ Θεός τοῦτο γιά νά
φανερωθεῖ τό ἔργο του, ἔργο
παντοδυναμίας καί ἄπειρης ἀγαθότητας.
Ἡ θεραπεία τοῦ τυφλοῦ εἶναι πιά
χειροπιαστή φανέρωση τῆς δυνάμεως τοῦ Θεοῦ πού
χρησιμοποιεῖται ὑπέρ τοῦ ἀνθρώπου.
Ὁ Χριστός ἔρχεται στόν
κόσμο ὄχι νά γίνει ἀποδεκτός ὡς ἐπίσημος ἀπεσταλμένος
μέ τελετές καί φιέστες, ἀλλά γιά νά ἐπιτελέσει ἔργο θαυμαστό
καί μεγάλο, τη λύτρωση καί τη σωτηρία τοῦ κόσμου καί τοῦ ἀνθρώπου.
Τό
θαῦμα τῆς θεραπείας
τοῦ ἐκ γενετή
τυφλοῦ ἀποτελεῖ ἐπίσης σύμβολο
πνευματικοῦ φωτισμοῦ πού ὁ Χριστός ὡς φῶς τοῦ κόσμου
μεταδίδει.
«Ὁ λαός ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε φῶς μέγα». Εξάλλου ἡ θεραπεία τοῦ τυφλοῦ εἶναι κάτι ἁπλό, τό πιό
σύνθετο καί δύσκολο εἶναι ἡ θεραπεία τοῦ ἀνθρώπου πού
βρίσκεται βουτηγμένος στό ἠθικό
σκοτάδι. Ἔτσι ἐνῶ τά πράγματα
πηγαίνουν πολύ καλά για τόν ἐκ
γενετή τυφλό βρίσκει τό φῶς τῶν ὀφθαλμῶν, κάποιοι ἄλλοι μένουν
στό δικό τους σκοτεινό κόσμο οἱ
ὁποῖοι καί ἀμφισβητοῦν τό θαῦμα καί ξεκινοῦν τίς ἀνακρίσεις. Σ’
αὐτό τόν
σκοτεινό κόσμο δέν βρίσκεται μόνον ἡ ἄρχουσα Ἰουδαϊκή τάξη, βρίσκονται συνάμα οἱ γείτονες, οἱ γνωστοί ἀκόμα καί οἱ γονεῖς τοῦ τυφλοῦ.
Κανένας
δέ συμμερίζεται τήν χαρά τοῦ
τυφλοῦ γιά τήν ἀποκατάσταση τῆς ὑγείας του καί
ὄχι μόνον ἀλλά
κατασκευάζουν κατηγορίες κατά τοῦ Ἰησοῦ. Εἶναι ἄθεος γιατί δέν τηρεῖ τήν ἀργία τοῦ Σαββάτου. Οἱ ἴδιοι οἱ γονεῖς τοῦ ἀρνοῦνται νά
βεβαιώσουν ὅτι ὁ τυφλός πού
θεραπεύτηκε εἶναι τό παιδί
τούς ἐπειδή φοβοῦνται μή
χάσουν τή θέση τούς στό συνέδριο.
Ὅμως ἐκεῖ πού
περισσεύει ἡ ἁμαρτία
πλεονάζει ἡ χαρά τοῦ Θεοῦ. Ὁ τυφλός δέν
ξαναβρῆκε μόνο τό
φυσικό του φῶς, κυριολεκτικά
ἀναγεννᾶται καί τώρα
μέ τά μάτια τῆς ψυχῆς τοῦ βλέπει αὐτά πού δέν
μποροῦν νά δοῦν οἱ ἀνοικτομάτηδες
νομοδιδάσκαλοι τοῦ μωσαϊκοῦ νόμου. Ἔχει ὁμολογήσει
δημοσίως τόν Χριστό ὡς προφήτη καί
εἶναι ἕτοιμος καί
γιά ἄλλα
μεγαλύτερα ἅλματα ἀναγνώρισης τοῦ Θεοῦ ὡς Θεοῦ ἀληθινοῦ.
Τά
μηνύματα τοῦ ἁγίου εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος εἶναι πολλά καί
μεγάλα ξεχωριστῆς σημασίας
γιά ὄλους μας.
Οἱ ἁμαρτίες μας
δέν ἐμποδίζουν τό
Θεό νά βρίσκεται κοντά μας, πολύ περισσότερο δέν ἐμποδίζουν ἐμᾶς νά
βρισκόμαστε κοντά στό Θεό.
Οἱ ἀσθένειες, τό
κακό γενικότερα ἀκόμα καί ὁ θάνατος δέν ἔρχονται ποτέ ἀπό τό Θεό ὡς τιμωρία γιά
τίς ἁμαρτίες μας. Ὁ Θεός δέν εἶναι τιμωρός ἀλλά πατέρας
γεμάτος στοργή, ἔγνοια καί ἀγάπη γιά ὅλους μας.
Οἱ σκοπιμότητες
τά, συμφέροντα, ὁ
καιροσκοπισμός εἶναι
καταστάσεις πού ἔχουν καθαρό
δαιμονικό χαρακτήρα καί οἱ ὁποῖες ὄχι μόνο δέν ἑνώνουν,
διχάζουν καί ἀποστασιοποιοῦν τούς ἀνθρώπους ἀκόμα καί τούς
πιό κοντινούς μας, , γονεῖς, συγγενεῖς, γείτονες,
γνωστοί. Οἱ γονεῖς τοῦ τυφλοῦ μας δίνουν
δυστυχῶς αὐτό τό ὀδυνηρό μάθημα
πού τόσο εὔκολα ἀρνοῦνται τήν
ταυτότητα τοῦ παιδιοῦ τους.
Ὁ μεγάλος
κίνδυνος εἶναι ὁ φανατισμός
καί ἡ ἐσωστρέφεια,
καταδικάζουν ὄλους τούς ἄλλους ἀναίτια καί ἀνεύθυνα καί ὑπερτιμοῦν καί ἐξυψώνουν τόν ἑαυτό τούς
δήλ. τό ἐγώ τους, πιό
πάνω ἀπό ὅλους καί τόν ἴδιο τό Θεό. Οἱ
νομοδιδάσκαλοι τοῦ μωσαϊκοῦ νόμου
βρίσκονται σέ αὐτή τήν ἀπομόνωση ἀπό τό Θεό καί
τόν κόσμο καί τήν τακτική τους συνεχίζουν οἱ ψευτοευσεβηστές καί αἱρετικοί,
γενικότερα οἱ ἐχθροί του Θεοῦ δήλ. οἱ ἐχθροί του ἀνθρώπου.
Τό
μεγάλο μήνυμα στό ὁποῖο θέλουμε νά
μείνουμε εἶναι ἡ συμπεριφορά
τοῦ Χριστοῦ. Βλέπει τόν
τυφλό. Δέν τόν ξεπερνᾶ. Τόν
προσεγγίζει. Τοῦ χαρίζει τό φῶς του, τόν
ζωογονεῖ, τόν
φωτίζει, τόν ἀναγεννᾶ. Ἡ ἀγάπη καί ἡ στοργή τοῦ Θεοῦ πάντοτε σέ
κάθε περίσταση λειτουργοῦν.
Ήταν Σάββατο όταν ό Χριστός τον
θεράπευσε, και ό νόμος έλεγε• «'Έξ ημέρας έργα και ποιήσεις πάντα τα έργα σου•
τη δε ήμερα τη εβδόμη Σάββατα Κυρίω τω Θεώ σου» Την εντολή αυτή οι νομικοί και
θεολόγοι της εποχής εκείνης την διαστρέβλωναν. Ενώ δόθηκε για ν' αναπαύει,
αυτοί την έκαναν κορδέλα για να δένουν τον άνθρωπο. Εάν το Σάββατο έπιανε φωτιά
το σπίτι σου, απαγορευόταν να τη σβήσεις• εάν πονούσε το μάτι σου, απαγορευόταν
να τ' αγγίξεις, για να μην κάνης εργασία! Και να ό Χριστός, εις πείσμα τους,
σκύβει κάτω, κάνει λάσπη, και αγγίζει ένα πρόσωπο πού δεν είχε βολβούς, για να
κάνει να φυτρώσουν μάτια. Και φύτρωσαν! Οι νομικοί είχαν τώρα μπροστά τους δύο
πράγματα μία «παράβαση» και ένα θαύμα πού έλαμπε σαν ήλιος. Και οι μοχθηροί,
αντί να χαρούν τον ήλιο, κολλάνε στην «παράβαση» και πετούν την «τορπίλα» τους•
«είναι αμαρτωλός!» Ακούγοντας αυτό ό κόσμος δείλιαζε. Διότι όποιος τολμούσε να
ομολογήσει το Χριστό, γινόταν «αποσυνάγωγος», κάτι τρομερό τότε, μια τιμωρία
πού κλιμακώνετο σε τρία στάδια. Πρώτα σε έδιωχνε ή γυναίκα σου τριάντα μέρες
άπ' το σπίτι. Εάν δέ' μετανοούσες, μαζευόταν ή κοινότης και σε αφόριζε. Και
τρίτον απαγορευόταν να σου δώσει κανείς ψωμί, νερό, ό,τι δήποτε. Το μόνο πού
απέμενε στον αποσυνάγωγο ήταν ή ν' αυτοκτονήσει ή να φύγει έξω από τα σύνορα.
Μέσα στο κλίμα αυτό της φοβίας
ακούστηκε μια φωνή αληθείας. Δεν ήταν ούτε κάποιος μορφωμένος ούτε κάποιος
πλούσιος ούτε άλλος ισχυρός. Ήταν ό τυφλός. Αυτός, μπροστά στους εχθρούς,
μαρτυρεί την Αλήθεια, μαρτυρεί για το Χριστό. Παρά την απειλή του αποσυναγώγου
δεν τον αρνείται, δεν τον προδίδει. Διαφώνησε ένας με όλους, μια αγία διχόνοια.
Υπάρχει κακή ομόνοια και καλή
διχόνοια. Κακή ομόνοια ήταν όταν π.χ. κάτω από το πραιτόριο όλοι μαζί φώναζαν
για το Χριστό, «Άρον άρον, σταύρωσαν αυτόν». Θέλετε και καλή διχόνοια; Στην
Αθήνα τω 406 π.Χ. δίκαζαν οκτώ Αθηναίους στρατηγούς, τους νικητάς της ναυμαχίας
των Αργινουσών, διότι δεν φρόντισαν να περισυλλέξουν τους ναυαγούς. Όλοι
σύμφωνοι να τους καταδικάσουν εις θάνατον. Ένας διαφωνεί, ό Σωκράτης. Υψώνει το
ανάστημα του και προτείνει να τους στεφανώσουν. Έτσι κι ό τυφλός• πού είναι
μάλιστα ηρωικότερος κι άπ' το Σωκράτη. Ό Σωκράτης ήταν φιλόσοφος και ζούσε σε
δημοκρατικό πολίτευμα• ό τυφλός; αμόρφωτος και αδύνατος. Για αυτό τα διδάγματα
του είναι πιο βαρυσήμαντα.
«Μη νομίσητε ότι ήλθον βαλείν ειρήνη επί την
γήν ούκ ήλθον βαλείν ειρήνη, άλλά μάχαιραν>>, είπε ό Χριστός. Πρόσεξε,
αδελφέ μου, γιατί έρχονται περιστάσεις πού θα κριθής, θα κριθή ή σωτηρία σου.
Πρέπει τότε να χωρίζεις άπ' αυτούς πού μπορεί να σε καταστρέψουν. «Ό φιλών»
άνθρωπον «υπέρ έμέ ουκ έτσι μου άξιος».
Ω αγία διαφωνία! Σάς ερωτώ, αδελφοί
μου' διαφωνήσατε ποτέ για μεγάλα θέματα; Αν διαφωνήσατε, είστε μιμητά! του
τυφλού. Υπάρχει διαφωνία στο σχολείο, στο στρατό, και στην εκκλησία. Μάλιστα•
θα υπάκουης με τυφλή υπακοή στον επίσκοπο σου —«Πείθεσθε τοις ηγουμένοις υμών»,
εάν κ' εκείνος υπακούει στο Χριστό, εάν έχει το Ευαγγέλιο στο κεφάλι του. Άλλ'
εάν το βάλει κάτω από τα πόδια, τότε αλτ! Δεν θα επιτρέψεις ποτέ να κάνει το
Ευαγγέλιο και το Πηδάλιο πατητήρια.
Χριστιανέ μου, είσαι ζωντανό ψάρι ή
ψόφιο; Εάν είσαι ζωντανός, τότε κόντρα στο ρεύμα «Άντίστητε τω διαβάλω, και
φεύξεται άφ' υμών»
Και ποιο είναι το μεγαλύτερο έργο;
Ή ομολογία της ορθοδόξου πίστεως.
Χριστός Ανέστη παιδιά μου
Ο Εφημέριος σας.
Πρωτοπρεσβύτερος Μιχαήλ Μεγαγιάννης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.